Hoe maak je plek voor innovatie?
Dat is het onderwerp voor de 3e debatronde in februari. Omdat we het belangrijk vinden om een muzikaal zo breed mogelijke groep bij het gesprek te betrekken, pakken we het in deze 3e debatronde iets anders aan. Om een goed gesprek op maat te kunnen voeren organiseren we drie kleinere ronde-tafelgesprekken in plaats van 1 grotere. Waarbij we een verdeling hebben gemaakt naar genre en steeds werken met een bijzondere partner.
We beginnen met de jazz en wereldmuziek en Mischa Andriessen geeft alvast een voorzet in zijn blog op deze site. Daarna volgt het gesprek met de moderne en klassieke gecomponeerde muziek in samenwerking met Splendor en een blog van David Dramm. Tot slot Urban bass & beats in samenwerking met Rotterdam Beats, waarover later meer informatie. We hopen dat je alvast wilt meepraten op het forum!
Mischa Andriessen
Dikwijls wordt gesteld dat het publiek doorgaans niet van verandering houdt en met name jazz- en worldmusici juist wel. In dat geval gaat het over intrinsieke, muzikale veranderingen: het ontdekken van een nieuwe stijl of benadering, het uitproberen van een afwijkende bezetting of opnametechniek, de confrontatie met andere kunstdisciplines en ga zo maar voort.David Dramm
Zijn concertzalen niet de kerken van vandaag geworden? Mooi, ja, maar aangelegd met technologie en een vloerplan uit een ander tijdperk. Een afgedrukt programmaboekje dat al op je zitplaats klaar ligt. Waar vind je nog zo’n passieve, vlakke vorm van communicatie?Joost Kleppe
De blog van David Dramm is vrolijk en prikkelt de verbeelding. Heel goed dat er steeds meer nieuwe 'concert-concepten' komen -ik organiseer zelf in 2016 een laagdrempelige concertreeks, waarin een speels en door filmpjes geïllustreerd interview met de componist centraal staat.- Verschillende fantasievolle vormen zijn een verrijking, en halen nieuw publiek binnen. Met gebruik van de nieuwste technologie óf juist niet. Want daar moeten we ook geen dogma van maken. Kunstenaars reageren onvoorspelbaar op de maatschappij, godzijdank; je kunt de kunst dus niet een richting voorschrijven. Misschien wordt de nieuwste hype wel het verplicht inleveren van je smart-phone en 9 uur lang meditatief liggend op een matrasje liggen luisteren.
Andre Heuvelman
Over waarom, hoe en wat
Afgelopen week liep ik langs de Symphony Hall in Chicago. Een affiche prijkte op de muur: “Requiem Mozart onder de bezielende leiding van Riccardo Muti met het Chicago Symphony Orchestra (CSO)”. Ongetwijfeld een waanzinnig succes voor de mensen die er waren. Excellente muziek van Mozart met zijn in het Requiem beginnende bassethoorns. I would buy it… Het ‘wat’ communiceert nog steeds sterk op deze affiche. Het ‘wat’ is Requiem Mozart. Het ‘hoe’ is het CSO onder leiding van Muti. Apple, ook een Amerikaans product, heeft ook een goede ‘wat’, namelijk computers, telefoons, tablets, iTunes etc. Hun ‘hoe’ is er ook, namelijk briljante soft- en hardware en topservice. Maar er zijn meer merken zoals Dell, Samsung etc. die net zulke mooie producten maken, alleen zijn die minder populair bij het publiek. Waarom was Apple voorloper en zo ontzettend succesvol? Volgens Simon Sinek komt dat omdat ze vanuit hun ‘waarom’ communiceren. Het ‘waarom’ is namelijk dat Apple een revolutie wilde in de iT-sector en een merk maakte dat een lifestyle werd. De hardware was het middel. Het merk Apple vertegenwoordigt een Way of Life. Even terug naar de muziek en het CSO als voorbeeld voor de muzikale excellentie. Wat is het ‘waarom’? Een interessante vraag wellicht… Zeker in deze tijd waarin het publieksbereik afneemt. Muziek die er was ter lering en vermaak misschien? Dat is het oer-‘waarom’ van onze muziek. Mooi om daarover na te denken op deze eerste dag van maart. Maar wat is mijn ‘waarom’ eigenlijk? Opgegroeid als zoon van een ondernemer in ijzer en staal en volwassen geworden in de muziekwereld. Mijn ‘waarom’ vond ik toen filmer en schrijver Cherry Duyns tegen mij zei: ‘Ga nou eens spelen man!’ Speelde ik wel mijn eigen tune vanuit mijn eigen persoonlijkheid? Ik moest bekennen dat dat niet het geval was. Daarom ben ik eens naast me gaan kijken in plaats van voor me. Ik remde af in de ambitie om de beste te worden op het platgetreden pad van de klassieke koperblazer. Ik ontdekte mijn ‘waarom’: ik wilde vooral muziek maken om dicht bij mensen te komen. Ze te raken als kwetsbaar mens, met mijn trompet als ‘wapen’, ze via hun kwetsbaarheid hun eigen kracht te laten voelen. Door deze ‘waarom’ veranderde mijn ‘hoe’ en mijn ‘wat’. Naast solotrompettist van het Rotterdams Philharmonisch en het Nederlands Blazers Ensemble ben ik keynotespeaker/performer op grote bedrijfsevents geworden, ben ik nieuwe podia gaan creëren als Nachtgeluiden in de natuur, een Droomtafel waaraan mensen dieper kunnen dromen met mijn muziek en Trompetten van Oranje, Neerlands 5 beste trompettisten verbonden als platform voor alle trompettisten in Nederland. Andere initiatieven In het kader van ‘verbinden’: een U&i music box die iedereen verbindt via muziek en een app genaamd Zenddit die als veilige plek dient om je gedachten kwijt te kunnen. Zo maar wat voorbeelden die altijd excellentie en eenvoud als ‘hoe’ hebben. Er zijn zoveel kansen als je je ‘waarom’ duidelijk hebt! “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”, zei Cruijff, en zo is het ook. Wat is jouw ‘waarom’? Kijk ter inspiratie eens op https://www.startwithwhy.com/. Fijne dag!
Jaïr Tchong
John Adams over componeren in het Anthropoceen: "These looming threats to the biosphere compel me to write music that is more than entertainment, more than a personal narrative or a celebration of the heroic struggle of the individual. But can music be engaged with current events and at the same time detached from them? Can music resonate with the world around us, and yet still create a world of its own?" http://tinyurl.com/lbxqwk8
Erwin Roebroeks
In tegenstelling tot andere Europese landen worden Nederlandse podia geleid door kasboek gedreven beheerders en staat de artistieke functie lager in de hiërarchie. Procesmanagers die beheren en controleren in plaats van artistiek-inhoudelijke leiders die besturen en inspireren - de problemen zijn in de organisatiestructuur van Nederlandse podia verankerd. Ruimte voor innovatie maak je onder andere door die posten vacant te maken.
debatten
21 jan. 15Hoe maak je plek voor innovatie?
15 sep. 14
Wat maakt muziek anno 2014 goed?
09 mei. 14
Wie moet bepalen wat er te horen is? Wie is de programmeur van de toekomst?